mandag 20. april 2009

Meg & Keela i 1 år <3

Nå er Keela over et år gammel!, og vi har nå hatt 1 år ilag Tiden har flydd forbi, og den lille pelsdotten er blitt stor! Så nå skal jeg vise bilder fra dette året som er gått, etterett år hos meg :)

Først kan jeg fortelle hvordan jeg kom frem til rasen finsk lapphund! Der var det også mye frem og tilbake før jeg endelig bestemte meg. Jeg satt på canis.no og så gjennom alle rasene. Jeg plukket ut dem som passet mine behov – medium størrelse – medium aktivitetsbehov – lettlærte – familiehund. Så var listen kuttet ned til dem som var igjen. Jeg gikk så inn på de fleste rasene, fakta om dem og oppdretteres meninger. Så da jeg hadde tatt vekk dem som virket litt vibrerende, slike som f.eks bjeffet veldig mye. Så da til slutt gikk jeg gjennom bilder av dem. Finsk Lapphund var jo i bakhodet mitt fra begynnelsen av, men jeg måtte tenke nøye gjennom. Men så til slutt var det den, Eurasier og Shetland Sheepdog jeg stod mellom. Og mellom disse vant Finsk Lapphund! Jeg ble helt betatt av dem :) Nydeligste jeg hadde sett! Så tok jeg kontakt med oppdrettere, og kom over Skottbekken som hadde sitt første kull. Deretter ble det mange samtaler og til slutt valpekjøp!

De første 8 ukene av Keelas liv var hos oppdretterene, Skottbekken. (http://www.skottbekken.no/)
Det var først mye frem og tilbake på hvem av dem jeg ville ha. Jeg hadde valget mellom 4 av valpene. Jeg ville først ha en svart med tegninger, men så synes jeg at jente 1 var så utrolig fin! Og siden fargen hennes kunne endre seg frem og tilbake så var dette det avgjørende som gjorde at Keela ble mi. For alle valpene var ganske like, kontaktsøkende og lekne. Det tok litt tid, og en del snakking med oppdretterne før valget var fastslått.

Så kom dagen jeg og pappa skulle kjøre fra Sauda til Helle! Det tok ca 5 timer. Jeg hadde kriblinger i magen hele turen og hadde hatt en ganske søvnløs natt natten til dagen. Vi var fremme i 5 tiden. Vi kom inn og der krelte det av små pelsdotter! Og det var ikke annet enn å hive seg ned på alle fire og kose med dem! De var så herlige! Jeg fikk møtt Keela, som var kontaktsøkende og leken. Jeg var helt forelsket!

Dette er bilder fra den første uken hos meg.

Hun fikk møte veninnen min sin Papillon dagen etter. Keela viste ingen redsel og oppsøkte kontakt med en gang! De ble skikkelig gode venner, Keela og Aron :) Så var vi på flere turer etter hvert.

Keela var veldig lettlært, og vi trente kontaktsøking med en gang. Vi var også på valpekurs hver tirsdag i 5 uker.
Vi slet litt med å få henne husren, men slik var det :)


Så etterhvert vokste hun til :)

Så er det tid for valpeshow! Vi har vært 2 ganger, en gang var vi på besøk hos mamman og pappan til keela! Altså hos oppdretterne, vi fikk holde til i leiligheten nedforbi :) Så reiste vi til Drammen på utstilling der, der Keela ble BIM-valp :D Det var kjempekoslig! Vi traff nesten alle søskenene til Keela også, det var kjekt å se hvordan dem var blitt :D Vi hadde det så kjekt ilag, og jeg og Marthe (datter) ble veldig gode venner! Senere på kvelden hoppet vi uti vannet ved bryggen og badet^^
Så vi har et bra forhold til familien til Keelas familie^^ Håper på å få tid til å besøke dem i sommer!

Etter det var jeg, Keela min veninne Inger Vilde og hunden hennes, også Keelas beste venn, Tia på utstilling i (husker ikke hva det het nå). Men vertfall vi måtte ta tog å hele pakken. Der kom Keela på 2. plass, og tapte ovenfor søsteren hennes Arwen som er oppdretters hund. Tia ble Best in Show :D Det var også en spennende og kjempekjekk tur! Og her var også hele søskenflokken til Keela :D Bilder fra det også:

Etter dette har vi ikke vært på flere utstillinger dessverre. Men vi har hatt det kjempekjekt fordeom! Vi går ofte tur i Lillebekk, og opp til Sauda Vann. Når jeg skal noe, så er hun hos Besten min, hvor hun elsker å være! Han skjemmer henne nemlig litt ut når hun er der :P Så har vi vært på skiturer og fjellturer.

Keela er en super hund, som er mitt alt! Jeg angrer ingen plass på at jeg anskaffet meg verken hund, eller at det ble Keela. Vi kunne ikke passet bedre ilag <3

Så da vil jeg til slutt takke Siv og Inge, mine fantastiske oppdrettere, at jeg fikk sjangsen til å få Keela! Jeg kunne ikke vært lykkligere og hun har hjulpet meg gjennom mye, og gjort livet mitt lykkligere! Håper på å komme ned til dere på besøk i sommer =)

Og her kommer mange bilder =)


3 kommentarer:

Nøve sa...

Oh, du heldige lappe-eier!
Det var en flott kavalkade!
Syns det er ekstra moro å se slike filmsnutter :o)

Caroline sa...

Hehe, ja :) Har mange filmer, men det tar så lang tid å lade dem opp..

Dixie sa...

Så mange fine bilder og filmer av Keela! Jeg er også VELDIG glad for at vi valgte finsk lapphund! :)

Høres ut som dere gjør veldig mye kjekt sammen, både utstillinger, turer og leking med andre hunder!

Håper dere blir med på lapphundtreff i Stavanger en gang! :)